Škoda Fabia RS Rally2 rv:2022
Nová ŠKODA FABIA RS Rally2 je zcela nově vyvinutý závodní vůz kategorie Rally2 a těží z nejlepší aerodynamiky ve své třídě a vysoké tuhosti karoserie sériového modelu. Kromě vylepšeného pohonného ústrojí, elektroniky, bezpečnosti a ovládání vozu vyvinuli odborníci ze ŠKODA Motorsport také nový přeplňovaný motor o objemu 1,6 l, který vychází z rodiny benzínových TSI motorů EA888, které jsou mimo jiné i pod kapotou modelů RS. Úzké propojení se sportovními sériovými vozy RS dokazuje nový odstín lakování ŠKODA Motorsport zelená Mamba, který navazuje na modely OCTAVIA RS a ENYAQ COUPÉ RS iV.
Při přípravě nového vozu ŠKODA FABIA RS Rally2 na první soutěžní jízdy absolvoval tým ŠKODA Motorsport rozsáhlý testovací program na asfaltu, šotolině a sněhu, který trval téměř rok. Od léta 2021 probíhaly testovací jízdy v České republice, Francii, Itálii, Chorvatsku, Německu, Belgii a Španělsku a také v extrémních zimních podmínkách na severu Finska.
ŠKODA Motorsport vyvinula pro FABIA RS Rally2 nový motor. Pohonná jednotka prošla těmi nejnáročnějšími testy a díky tomu mohla být dobře optimalizována. Přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru ve voze FABIA RS Rally2 vychází z motoru 2.0 TSI z rodiny benzínových TSI motorů EA888, které jsou mimo jiné i pod kapotou modelů RS. Motor má výkon přibližně 214 kW (289 k). Maximální točivý moment 430 Nm je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím sekvenční pětistupňové převodovky a dvou diferenciálů.
Sekvenční pětistupňová převodovka, speciálně navržená pro nasazení v rally, umožňuje jezdci měnit rychlostní stupně v řádu několika milisekund pomocí řadicí páky bez použití spojky. FABIA RS Rally2 má sice manuální spojku, ale ta se používá pouze při rozjezdu, parkování nebo pomalé jízdě. Pro co nejlepší zrychlení na úzkých a klikatých rychlostních zkouškách má FABIA RS Rally2 relativně krátké převodové poměry. I tak ale dosahuje dostatečné maximální rychlosti 200 km/h.
Koncepce pohonu modelu FABIA RS Rally2 se od standardního modelu FABIA výrazně liší a to nejen pohonem všech kol. Technické předpisy FIA například zakazují jakoukoliv elektronickou asistenci pro zlepšení trakce. U pohonu všech kol jsou povoleny pouze mechanické uzávěrky diferenciálů na přední a zadní nápravě, použití mezinápravových diferenciálů s uzávěrkou je zakázáno. Novinkou je hydraulicky ovládaná mezinápravová spojka, která přichází ke slovu při zatažení ruční brzdy. Toto řešení je v rally běžně používáno pro rychlejší nasměrování vozu do zatáčky. Na obou nápravách jsou použity vzpěry MacPherson, které lépe snášejí extrémní zatížení.