Škoda Octavia první generace
První generace modelu Škoda Octavia, známá také jako Octavia 1U, byla klíčovým modelem pro automobilku Škoda Auto. Tento model byl poprvé představen v roce 1996 a výroba pokračovala až do roku 2004, přičemž jako Octavia Tour byla nabízena až do roku 2010. Vůz byl postaven na platformě Volkswagen Group, konkrétně na základě platformy VW Golf A4 (PQ34), což mu poskytlo pevný základ a moderní technologii pro nižší střední třídu.
Vývoj a uvedení na trh
Práce na první generaci Octavie začaly už v roce 1992. První studie vozu byly založeny na platformě Golfu III, ale od roku 1993 se začalo pracovat s novou platformou pro Golf IV, která se stala základem i pro modely Audi A3. V roce 1994 byly postaveny první prototypy a testování pokračovalo až do roku 1996.
První, kdo se oficiálně seznámil s novým vozem, byli členové poroty soutěže Evropské auto roku 4. dubna 1996. Nový závod pro výrobu Octavie byl otevřen 3. září 1996 prezidentem Václavem Havlem. Výroba začala téhož dne a robustní maska chladiče a celkový design předznamenávaly nový směr pro vozy Škoda.

Design a modernizace
Za design vozu odpovídalo oddělení vývoje automobilky Škoda. Hlavním designérem byl Dirk van Braeckel, který později pracoval na dalších významných modelech automobilky. Velký důraz byl kladen na bezpečnost, proto byly součástí výbavy nejen přední, ale i boční airbagy.
Octavia prošla několika modernizacemi. První proběhla v roce 1998, další následovala v roce 2000, kdy se vzhled vozu výrazně upravil. V roce 2000 byla také představena luxusní výbava „Laurin & Klement“ a sportovní model RS s motorem 1.8T o výkonu 132 kW (180 koní).
Karoserie a varianty
Octavia první generace byla nabízena ve dvou karosářských variantách – pětidveřový liftback a kombi. V roce 1998 byla představena verze Combi, a v roce 1999 se začala vyrábět Octavia Combi ve verzi 4×4 s pohonem všech kol. Liftback verze s pohonem 4×4 byla představena v roce 2001.

Technické specifikace
Octavia první generace byla k dispozici s širokou škálou motorů. Benzínové motory měly objem od 1,4 do 2,0 litru s výkonem od 44 kW do 110 kW. Naftové motory zahrnovaly 1,9 TDI s různými výkony. Převodovky byly manuální pětistupňové, šestistupňové nebo automatické čtyřstupňové.
Závěr výroby a odkaz
Výroba první generace Octavie skončila 10. listopadu 2010 s celkovým počtem 1 442 126 vyrobených kusů. Octavia první generace byla důležitým modelem pro automobilku Škoda, který jí pomohl etablovat se na mezinárodním trhu a položil základy pro další úspěšné modely.
Technické údaje Škoda Octavia první generace
Specifikace | Hodnota |
---|---|
Výrobce | Škoda Auto |
Koncern | Volkswagen Group |
Roky produkce | 1996–2004/2010 (Octavia Tour) |
Platforma | VW Golf A4 (PQ34) |
Délka | 4511 mm |
Šířka | 1731 mm |
Výška | 1429 mm |
Rozvor | 2512 mm |
Objem zavaz. prostoru | 528 l (liftback), 548 l (kombi) |
Počet míst | 5 nebo 4 (kategorie N1) |
Objem nádrže | 55 l |
EuroNCAP | 4 (2001) |
Motor | 1,4–2,0 l, 4 válce |
Výkon | 44–142 kW |
Převodovky | 5°, 6° manuální, 4° automatická |
Škoda Octavia první generace se stala základem pro budoucí úspěchy automobilky Škoda a dodnes je ceněna pro svou spolehlivost a kvalitu. Pro více informací o dalších modelech Škoda navštivte www.auta365.cz.
Motorizace Škoda Octavia první generace
Benzínové motory
Název | Objem | Vál./vent. | Typ | Kód motoru | Výkon | Točivý moment | Převodovka | K. spotřeba | Max. rychlost | 0–100 km/h | Výroba |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.4 MPI | 1397 cm³ | 4/8 | OHV | AMD | 44 kW (60 k) při 4500 ot./min | 120 Nm při 2500 ot./min | 5°man. | 7,4 l | 156 km/h | 18 s | 04/1999 – 03/2001 |
1.4 16V | 1390 cm³ | 4/16 | DOHC | AXP, BCA | 55 kW (75 k) při 5000 ot./min | 126 Nm při 3800 ot./min | 5°man. | 6,7 l | 171 km/h | 15,3 s | 09/2000 – 12/2010 |
1.6 i | 1598 cm³ | 4/8 | SOHC | AEE | 55 kW (75 k) při 4600 ot./min | 135 Nm při 3200 ot./min | 5°man. | 7,6 l | 172 km/h | 14,8 s | 09/1996 – 09/2004 |
1.6 i | 1595 cm³ | 4/8 | SOHC | AEH, AKL | 74 kW (100 k) při 5600 ot./min | 145 Nm při 3800 ot./min | 5°man. / 4°aut. | 7,8 l / 8,5 l | 187 km/h / 190 km/h | 11,7 s / 13,8 s | 02/1997 – 12/2007 |
1.6 i | 1595 cm³ | 4/8 | SOHC | AVU, BFQ | 75 kW (102 k) při 5600 ot./min | 148 Nm při 3800 ot./min | 5°man. / 4°aut. | 7 l | 190 km/h | 11,8 s | 11/2000 – 12/2010 |
1.8 20V | 1781 cm³ | 4/20 | DOHC | AGN | 92 kW (125 k) při 6000 ot./min | 170 Nm při 4200 ot./min | 5°man. / 4°aut. | 8,4 l / 9,2 l | 201 km/h | 10,6 s / 12,6 s | 09/1996 – 07/2000 |
1.8 T | 1781 cm³ | 4/20 | DOHC | AGU, ARX, ARZ, AUM | 110 kW (150 k) při 5700 ot./min | 210 Nm při 1750–4600 ot./min | 5°man. / 4°aut. | 7,9 l / 9 l | 215 km/h / 217 km/h | 8,4 s / 9,9 s | 08/1997 – 12/2010 |
RS 1.8 T | 1781 cm³ | 4/20 | DOHC | AUQ | 132 kW (180 k) při 5500 ot./min | 235 Nm při 1950–5000 ot./min | 5°man. | 8 l | 235 km/h | 7,9 s | 05/2001 – 01/2006 |
2.0 MPI | 1984 cm³ | 4/8 | SOHC | AEG, APK, AQY, AZH, AZJ | 85 kW (115 k) při 5200 ot./min | 170 Nm při 2400 ot./min | 5°man. / 4°aut. | 8 l / 8,9 l | 198 km/h / 195 km/h | 10,8 s / 12,6 s | 04/1999 – 05/2007 |
Dieselové motory
Název | Objem | Vál./vent. | Typ | Kód motoru | Výkon | Točivý moment | Převodovka | K. spotřeba | Max. rychlost | 0–100 km/h | Výroba |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.9 SDI | 1896 cm³ | 4/8 | SOHC | AQM, AGP | 50 kW (68 k) při 4200 ot./min | 133 Nm při 2200–2600 ot./min | 5°man. | 5,2 l | 161 km/h | 19,2 s | 06/1997 – 12/2003 |
1.9 TDI | 1896 cm³ | 4/8 | SOHC | ALH, AGR | 66 kW (90 k) při 4000 ot./min | 210 Nm při 1900 ot./min | 5°man. / 4°aut. | 5 l / 5,3 l | 182 km/h / 176 km/h | 13,7 s / 15 s | 09/1996 – 03/2010 |
1.9 TDI | 1896 cm³ | 4/8 | SOHC | ASV, AHF | 81 kW (110 k) při 4150 ot./min | 235 Nm při 1900 ot./min | 5°man. | 5 l | 192 km/h | 11 s | 08/1997 – 01/2006 |
1.9 TDI PD | 1896 cm³ | 4/8 | SOHC | AXR, ATD | 74 kW (100 k) při 4000 ot./min | 240 Nm při 1800–2400 ot./min | 5°man. | 5,1 l | 191 km/h | 11,8 s | 10/2005 – 12/2010 |
1.9 TDI PD | 1896 cm³ | 4/8 | SOHC | ASZ | 96 kW (130 k) při 4000 ot./min | 310 Nm při 1900 ot./min | 6°man. | 5,2 l | 207 km/h | 9,7 s | 09/2002 – 09/2004 |