Škoda Karoq
Škoda Karoq je kompaktní SUV z rodiny automobilů Škoda, nástupce modelu Yeti. Škoda Karoq získal titul Auto roku 2018 v Česku. Vůz je o něco větší než Škoda Kamiq a zároveň menší než Škoda Kodiaq, oproti Kamiqu je určený i mimo města a silnice. Tento model nabízí skvělé jízdní vlastnosti, moderní technologie a vynikající pohodlí pro řidiče i pasažéry.
Název
Škoda Auto si název zaregistrovala na Úřadu průmyslového vlastnictví v květnu 2017. Ten zapadá do záměru značky vytvořit jednotnou koncepci jmen pro svá nová SUV, která budou končit písmenem Q. Jméno Karoq pochází stejně jako jméno Kodiaq od Aleutů, původních obyvatel jihoaljašského ostrova Kodiak. Jméno KAROQ vzniklo kombinací aleutských slov KAA‘RAQ a RUQ, tedy auto a šíp, který je motivem loga automobilky.
Vývoj
Vůz je odvozen z koncernového dvojčete Seatu Ateca. Byl vyvíjen v mladoboleslavském vývojovém centru Škoda po dobu 4 let. Během té doby najely testovací vozy 2 miliony kilometrů. Vývoj probíhal s důrazem na bezpečnost, spolehlivost a pohodlí, což se odráží v konečném produktu.
Popis
Škoda Karoq je postavená na koncernové modulární platformě MQB, společné také pro vozy Superb, Octavia nebo Kodiaq. Nabízí benzinové a turbodieslové motory a možnost pohonu všech kol 4×4. Díky tomu je vůz vhodný nejen pro městský provoz, ale i pro náročnější terén.
Specifikace
Auto je vybaveno moderními technologiemi, které zajišťují komfort a bezpečnost. Mezi hlavní specifikace patří:
- Rozměry (d/š/v): 4382/1841/1603 mm
- Rozvor: 2638 mm
- Zavazadlový prostor: 521/1630 l
- Motory: benzinové i naftové s výkony od 85 kW do 140 kW
Design
Design modelu zapadá do kubistického stylingu značky Škoda, který vytvořil pro Škodu designér Jozef Kabaň. Přídi vévodí velká maska chladiče a výrazná světla. Interiér je prostorný a nabízí vysoký komfort pro všechny cestující.
Srovnání
Oproti svému předchůdci, Škodě Yeti, je Karoq výrazně větší, což je jedním z důvodů, proč o něm nemluví Škoda jako o druhé generaci. Oproti Yeti je o 160 mm delší, o 35 mm širší a o 40 mm nižší. Rozvor náprav je delší o 60 mm. Vůz je technicky srovnatelný se Seatem Ateca, od nějž se však designově odlišuje.
Konkurence
Škoda Karoq cílí na konkurenci jako Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai, BMW X1, Opel Mokka nebo Renault Kadjar. Vůz je navržen tak, aby oslovil široké spektrum zákazníků, včetně žen, které ocení jeho elegantní a praktický design.
Výroba
Škoda Karoq byla oficiálně veřejnosti představena při speciální akci 18. května 2017 ve Švédsku. Výroba začala v červenci 2017 v Kvasinách na stejné lince jako Seat Ateca. Vzhledem k vysoké poptávce se vůz začal vyrábět i v Mladé Boleslavi a mezi lety 2018–2019 také v německém Osnabrücku.
Motorizace (před faceliftem)
Benzínové motory
Motor | Výkon | Točivý moment | Převodovka | Spotřeba | Max. rychlost | 0-100 km/h |
---|---|---|---|---|---|---|
1,0 TSI | 85 kW | 200 Nm při 2000-3500 ot./min | 6°man | 187 km/h | 10,6 s | |
1,0 TSI | 85 kW | 200 Nm při 2000-3500 ot./min | 7°DSG | 186 km/h | 10,7 s | |
1,5 TSI | 110 kW | 250 Nm při 2000-3500 ot./min | 6°man | 204 km/h | 8,4 s | |
1,5 TSI | 110 kW | 250 Nm při 2000-3500 ot./min | 7°DSG | 203 km/h | 8,6 s |
Naftové motory
Motor | Výkon | Točivý moment | Převodovka | Spotřeba | Max. rychlost | 0-100 km/h |
---|---|---|---|---|---|---|
1,6 TDI | 85 kW | 250 Nm při 1500-3200 ot./min | 6°man | 188 km/h | 10,6 s | |
1,6 TDI | 85 kW | 250 Nm při 1500-3200 ot./min | 7°DSG | 188 km/h | 10,9 s | |
2,0 TDI | 110 kW | 340 Nm při 1750-3000 ot./min | 6°man 4×4 | 196 km/h | 8,7 s | |
2,0 TDI | 110 kW | 340 Nm při 1750-3000 ot./min | 7°DSG 4×4 | 195 km/h | 9,3 s |
Motorizace (po faceliftu)
Benzínové motory
Motor | Výkon | Točivý moment | Převodovka | Spotřeba | Max. rychlost | 0-100 km/h |
---|---|---|---|---|---|---|
1,0 TSI | 81 kW | 200 Nm při 2000-3000 ot./min | 6°man | 5,8 l | 191 km/h | 11,1 s |
1,5 TSI | 110 kW | 250 Nm při 1500-3500 ot./min | 6°man | 6,1 l | 211 km/h | 8,9 s |
1,5 TSI | 110 kW | 250 Nm při 1500-3500 ot./min | 7°DSG | 6,2 l | 210 km/h | 9,0 s |
2,0 TSI | 140 kW | 320 Nm při 1500-4100 ot./min | 7°DSG 4×4 | 7,5 l | 221 km/h |
Naftové motory
Motor | Výkon | Točivý moment | Převodovka | Spotřeba | Max. rychlost | 0-100 km/h |
---|---|---|---|---|---|---|
2,0 TDI | 85 kW | 300 Nm při 1600-2500 ot./min | 6°man | 4,7 l | 193 km/h | 10,6 s |
2,0 TDI | 85 kW | 250 Nm při 1500-3250 ot./min | 7°DSG | 4,9 l | 192 km/h | 11,0 s |
2,0 TDI | 110 kW | 340 Nm při 1600-3000 ot./min | 6°man | 4,9 l | 210 km/h | 8,8 s |
2,0 TDI | 110 kW | 360 Nm při 1600-2750 ot./min | 7°DSG 4×4 | 5,5 l | 204 km/h | 8,7 s |