Ferrari 296 GTS rv:2023
296 GTS je prvním silničním spiderem Ferrari, který je vybaven turbodmychadlem V6 s V s úhlem 120° mezi řadami válců, spojeným se zásuvným elektromotorem. V6, poprvé představený v roce 2021 na 296 GTB. Kromě toho, že přináší významné výhody v oblasti aerodinamiky, snížení těžiště a snížení hmotnosti motoru, pomáhá tato konkrétní architektura poskytovat extrémně vysokou úroveň výkonu. Výsledkem je, že Ferrari V6 vytvořilo nový rekord specifického výkonu pro sériový vůz 221 cv/l.
Vzhledem k tomu, že turbodmychadlo V6 je integrováno s elektromotorem vzadu, je kombinovaný maximální výkon 296 GTS 830 cv, což jej řadí na vrchol segmentu Spider s pohonem zadních kol. Hybridní prvek činí vůz nejen extrémně všestranným z hlediska každodenního ježdění s dojezdem v plně elektrickém režimu 25 km, ale také přináší výhody z jízdy tím, že poskytuje okamžitou a konzistentní odezvu při všech otáčkách motoru.
Sestava hnacího ústrojí zahrnuje turbodmychadlem přeplňovaný V6, který přivádí výkon na zadní kola prostřednictvím 8stupňového DCT a E-Diff, a MGU-K umístěný mezi motorem a převodovkou. Mezi ICE a elektromotorem je nastavena spojka, která je v režimu eDrive pouze na elektrický pohon. Nakonec je zde vysokonapěťová baterie a invertor, který napájí elektromotor.
SPALOVACÍ MOTOR
Díky svým 663 cv a 221 cv/l nastavuje ICE 296 GTS nový specifický výkonový rekord pro sériově vyráběný silniční spider. Ústředním bodem pro dosažení tohoto výsledku bylo zavedení konfigurace motoru o 120° do tvaru V se stejně rozmístěnými náběhy a také umístění turba, což produkuje mnohem kompaktnější motor a optimálně rozložené hmoty.
Aby bylo možné získat tento specifický výkon, musel být tlak ve spalovací komoře vytlačen do nových výšin. Zvýšení tlaku v komoře si vyžádalo mimořádný vývoj jak z hlediska tepelně-tekutinově dynamického, tak z hlediska konstrukce, aniž by došlo ke snížení hmotnosti a spolehlivosti motoru. Za tímto účelem Ferrari vložilo všechny své významné odborné znalosti v oblasti slitin, dimenzování a komponentů do konstrukce hliníkového bloku motoru a hlav válců. Oba komponenty byly navrženy speciálně pro architekturu V6.
ELEKTRICKÝ MOTOR
Jedná se o vůbec první spider Ferrari s architekturou PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) s pohonem pouze zadních kol, ve které je ICE integrován s elektromotorem umístěným vzadu o výkonu až 122 kW (167 cv) odvozeným od Aplikace Formule 1, od které také zdědí přezdívku MGU-K (Motor Generator Unit, Kinetic). Elektromotor a ICE komunikují prostřednictvím ovladače Transition Manager Actuator (TMA), který umožňuje jejich použití společně k vytvoření kombinovaného výkonu 830 cv, nebo je oddělí, aby elektromotor běžel samostatně.
Kromě turbodmychadla V6 a 8stupňového DCT již použitého u SF90 Stradale, Ferrari Roma, Portofino M, SF90 Spider a 296 GTB zahrnuje architektura hnacího ústrojí také elektromotor MGU-K umístěný mezi motorem a převodovkou, TMA k oddělení elektromotoru od ICE, vysokonapěťové baterie 7,45 Kwh a měniče, který řídí elektromotory.
Díky inovativní konstrukci vyrobené pomocí laserového svařování má vysokonapěťová baterie 296 GTS kapacitu 7,45 kWh a konkurenceschopný poměr hmotnost/výkon. Akumulátor je umístěn na podlaze za sedadly a pro minimalizaci objemu a hmotnosti jsou tu chladicí systém, konstrukce a upevňovací body integrovány do jediné součásti. Moduly obsahují 80 článků zapojených do série. Každý Cell Supervisor Controller je instalován přímo v modulech, aby se snížil objem a hmotnost.
Měnič 296 GTS je založen na dvou paralelně zapojených křemíkových modulech, jejichž režim dodávky energie byl optimalizován pro dosažení zvýšení točivého momentu MGU-K na 315 Nm. Tato součást přeměňuje elektrickou energii s extrémně vysokou úrovní účinnosti (přes 94 %) a může dodávat energii potřebnou ke spuštění motoru V6, i když je maximální poptávka po elektrické energii.