Nejúspornější auto své doby hledá nového majitele
Volkswagen XL1, revoluční automobil zaměřený na extrémně nízkou spotřebu paliva, se opět objevuje na trhu. Tento jedinečný model, který automobilka Volkswagen vyrobila v omezeném počtu pouhých 250 kusů, stále fascinuje svým futuristickým designem a inovativními technologiemi i deset let od jeho uvedení do výroby.
Výjimečný design a konstrukce
Volkswagen XL1 je svým vzhledem podobný spíše designové studii než běžnému sériovému modelu. Díky aerodynamické karoserii a subtilním tvarům má tento vůz koeficient odporu vzduchu pouhých 0,186, což významně přispívá k jeho mimořádné efektivitě. Absence klasických zrcátek, které nahradily kamery, a použití velmi úzkých pneumatik (115/80 R15) také pomohly ke snížení spotřeby paliva. Celková hmotnost vozu činí pouhých 795 kg, díky konstrukci s karbonovým monokokem a lehkými panely karoserie.
Tento konkrétní exemplář z roku 2015, který je nyní nabízen v aukci, má najeto pouze 19.977 km a je v unikátním červeném laku Sunset Red, což je vzácná specifikace oproti běžnějším stříbrným nebo bílým verzím. Navíc je vybaven zadními parkovacími senzory, tempomatem, klimatizací a navigačním systémem.
Hybridní technologie a výkon
Volkswagen XL1 je vybaven plug-in hybridním pohonem, který kombinuje dvouválcový naftový motor s elektromotorem a 5,5kWh baterií. Celkový výkon tohoto systému je 69 koní (51 kW) a točivý moment dosahuje 140 N.m. Díky sedmistupňové automatické převodovce DSG dokáže XL1 zrychlit z 0 na 100 km/h za 12,7 sekundy a jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 160 km/h. V čistě elektrickém režimu lze najet až 50 kilometrů, což z něj činí nejen úsporné, ale i ekologické vozidlo.
Volkswagen XL1 byl navržen s cílem dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva. Oficiální kombinovaná spotřeba činí pouhých 0,9 litru na 100 km a emise CO2 jsou na úrovni 21 g/km, což z něj činí jeden z nejúspornějších vozů své doby.
Zpět na trh
Tento konkrétní model XL1 je v současné době nabízen v aukci na portálu Collecting Cars, kde hledá svého třetího majitele. Auto bylo poprvé registrováno v roce 2015 a v roce 2021 se objevilo v prodeji s 19.504 najetými kilometry. Od té doby najezdilo jen několik stovek kilometrů, což naznačuje, že nebylo příliš využíváno.
Při uvedení na trh si Volkswagen za XL1 účtoval podobné částky jako za Porsche 911 Carrera S, tedy kolem 110.000 eur (přibližně 3 miliony korun). V současné aukci však tento raritní model zatím dosáhl částky pouze 30.000 eur (cca 756.000 Kč). Aukce končí ve čtvrtek 24. října, a tak se ukáže, zda tento „muzejní“ exemplář najde svého nového majitele za atraktivní cenu.
Volkswagen XL1 zůstává i po letech ikonou úspornosti a inovací, a tento konkrétní exemplář je jedinečnou příležitostí pro sběratele i nadšence do automobilové techniky.